3 ergonomische tips voor op het kantoor

Sta op en rek je uit

Het bereiken en behouden van een goede werkhouding op kantoor kan vermoeiend zijn – daar bestaat geen twijfel over. Je werkt tenslotte veel buikspieren om je lichaam op één lijn te houden.

De beste manier om spierstijfheid en vermoeidheid te voorkomen, is om af en toe op te staan met bijvoorbeeld het gebruik van een zit sta bureau ​​en uit te rekken. Ga je gang, probeer dit eens. Sta met je voeten evenwijdig, kin omhoog en armen gestrekt in horizontale lijn, alsof je ‘hallo’ zegt tegen de wereld. Herhaal deze pose 10 keer per dag. Als u zich niet op uw gemak voelt om voor uw collega’s te strekken, sta dan op en loop door het kantoor. Elke beweging zal het lichaam nieuw leven inblazen en uw rug- en nekspieren weer inschakelen.

2. Verhoog uw scherm

Een van de belangrijkste oorzaken van de huidige “slungelige” epidemie is de hoogte van uw scherm. Te vaak staan ​​computers opgesteld met hun schermen onder ooghoogte. Dit kan leiden tot een ongemakkelijke voorwaartse hoofdbeweging en veel pijn. De oplossing is om je scherm op ooghoogte te brengen met een laptopstandaard/stapel boeken. Als je meer dan één scherm hebt, zorg er dan voor dat beide op hetzelfde niveau zijn. Houdt hierbij wel rekening met het verschil bij een sta bureau.  Plaats uw stoel bovendien zo dat u op armlengte van het scherm zit. Dit voorkomt dat u naar voren leunt en uw nek onnodig belast. 

3. Positioneer uw ledematen

Die dingen aan weerszijden van je stoel worden niet voor niets armleuningen genoemd! Bij gebruik zoals bedoeld, moeten uw armen een hoek van 90 graden vormen. Als je je armen overstrekt, verzwak je je rugspieren, wat tot pijn kan leiden. Om dit te voorkomen, houdt u uw toetsenbord, muis en al het andere dat u de hele dag nodig heeft, binnen handbereik. Overweeg ook om te investeren in een gel-polssteun om ongemak/letsel tijdens het typen te voorkomen.

Geef een reactie